vegetarianism-Large-1024x683
Regimul vegetarian/flexitarian

Albert Einstein spunea că “nimic nu aduce un beneficiu mai mare sănătății și supraviețuirii omului pe pamânt ca evoluția spre o dietă vegetariană.”

Vegetarienii sunt cei care practică o alimentație exclusiv vegetală cu abținere de la hrana animală.

Dieta strict vegetariană se numește vegană. Aceasta exclude carnea de orice fel, inclusiv peștele și fructele de mare și reprezinta doar 4% din totalulul vegetarienilor.

Lactovegetarienii includ în dieta lor laptele și produsele lactate.

Lacto-ovovegetarienii sunt cei care adaugă în alimentație și ouăle.

Flexitarienii sau semi-vegetarienii includ în dietă ocazional carne (o dată pe săptămână sau mai rar), alături de ouă, branză, lapte.

Știați că?

Un consum frecvent de fructe scade incidența cancerului de stomac, iar un consum mai mare de fibre scade incidența cancerului de colon.

Studiile relevă faptul că cei care consumă zilnic fructe față de cei care consumă 3 fructe pe săptămână au o incidență mai  scăzută a cancerului de plămâni.

Un consum frecvent de fructe uscate, în special stafide și smochine, scade incidența cancerului de prostată.

Avantajele dietei vegetariene:

  • Dietă bogată în carbohidrați nerafinați, fibre, vitamine și minerale – risc scăzut de diabet;
  • Dietă saracă în grăsimi animale – beneficii pentru bolile cardiovasculare;
  • Dieta cu un conținut adecvat de proteine favorizează retenția optimă a calciului – protecție împotriva osteoporozei (proteinele animale favorizează eliminarea Ca);
  • Dietă bogată în acid folic – B9;
  • Aport mare de vitamine, vitamina C – absorbție mai bună a fierului;
  • Incidența foarte mică a obezității, supraponderii și bolilor inflamatorii;
  • Incidența HTA redusă comporativ cu omnivorii.

Dezavantajele dietei vegetariene:

  • Carența de vitamină B12 (ciancobalamina), poate determina leziuni nervoase (demielinizări ireversibile). Perioade de vulnerabilitate – copiii, lactația, sarcina, vârstnicii;
  • Carența de proteine de calitate biologică înaltă, precum metionina și lisina (aminoacizi esențiali) care se găsesc exclusiv în produse de origine animală;
  • Aportul inadecvat de fier (fierul hemic din carne și ouă este mult mai bine absorbit față de forma nehemică din vegetale).

Pe scurt, un aport inadecvat de factori hematopoietici (vitamina B12, proteine, fier)  antrenează diverse forme de anemii.

Dieta vegetariană a gravidei poate influența negativ evoluția sarcinii, în sensul creșterii riscului de naștere prematură.

De asemenea, copiii cu o dietă vegetariană au dificultăți în dezvoltarea psiho-motorie, dificultăți cognitive și de creștere.

Pentru un consult nutrițional de specialitate, programează-te acum!
Programare