nutritia-in-sarcina-Large-1024x683
Nutriția în timpul sarcinii

În timpul sarcinii, o dietă alimentară echilibrată în nutrienţi se asociază cu creşterea ratei de supravieţuire perinatale, creşterea greutăţii fetale la naştere şi o stare de sănătate materno-fetală. Pentru descendenţi, o dietă maternă bogată în zahăr şi grăsimi are ca efect apariţia sindromului metabolic, a diabetului zaharat şi a bolilor cardiovasculare ulterior în viaţă, iar pentru mame, o dietă bogată în calciu scade riscul de preeclampsie sau de hipertensiune indusă de sarcină.

Cele 9 luni de sarcină reprezintă perioada cea mai intensă de creștere și dezvoltare din viața unui om. În această perioadă, cel mai important factor pe care îl putem controla, care afectează creșterea și dezvoltarea fătului, este statusul nutrițional al mamei.

Câștigul optim în sarcină este de 10-15 kg, în funcție de IMC. Femeile gravide cu un IMC mare au un risc crescut de complicații în timpul sarcinii, la naștere și după naștere, având un risc mai mare de a dezvolta sindromul metabolic, diabetul de tip 2 și bolile cardiovasculare.

Conform dovezilor actuale, perioada preconcepţională este una dintre cele mai importante, o greutate optimă și o bună stare de nutriție reducând riscul de complicații în timpul sarcinii și după naștere. Potrivit unui raport al Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), bunăstarea nutrițională a femeii gravide influențează nu numai propria ei sănătate și dezvoltarea fetusului, dar și riscul copilului de a dezvolta, pe termen lung, boli netransmisibile sau obezitate.

În timpul sarcinii, este infirmată expresia „mâncatul cât pentru doi”, întrucât în primul trimestru de sarcină nu este nevoie de calorii suplimentare, iar în trimestrele al doilea, respectiv al treilea, creşterea necesarului energetic este de doar 10-25%. Restricţiile dietetice impuse pot fi problematice dacă sunt excluşi din dietă nutrienţi esenţiali sau când câştigul ponderal în sarcină nu este corespunzător. Se consideră patologică o creştere ponderală mai mare de 750 g/săptămână sau mai mică de 6 kg la termen. Cu toate acestea, anumite alimente ar trebui evitate sau limitate, din cauza efectelor potenţiale toxice.

Știați că?

Mamele care iau în greutate prea mult pe parcursul sarcinii, dublează riscul de obezitate al copilului.

Este foarte importantă alegerea corectă a alimentelor, astfel încât aportul caloric și de nutrienți în perioada sarcinii sa fie unul adecvat, în vederea menținerii stării de sănătate atât a mamei, cât și a copilului.

Dieta în perioada sarcinii trebuie suplimentată cu acid folic, iod, calciu și vitamina D. În schimb, suplimetarea cu vitaminele A, E, B6, B12 sau fier nu a adus beneficii suplimentare.

Pe lânga o nutriție adecvată, adoptarea unui stil de viață sănătos este benefic atât pentru mamă, cât și pentru făt. Se recomandă exerciții fizice ușoare, călătorii, evitarea fumatului, alcoolului și a majorității medicamentelor.

Pentru un consult nutrițional de specialitate, programează-te acum!
Programare

Surse:

https://www.medichub.ro/reviste/perinatologia/nutritia-in-sarcina-id-1169-cmsid-72

https://www.edumedical.ro/nutritia-in-timpul-sarcinii/

http://www.euro.who.int/en/home

https://clara-angela.info/wp-content/uploads/2016/05/Project_description_Overweight_obesity_and_weight_gain_during_pregnancy.pdf