nutritia-adolescentului-Large-1024x683
Alimentația adolescentului

Adolescenţa este o perioadă de trecere între copilărie şi viaţa adultă. Ea se întinde pe o perioadă lungă de timp, între 13 şi 20 de ani. Atât pentru băieţi, cât şi pentru fete, ea se poate subîmpărţi în două perioade: una cuprinsă între 13 – 15 ani, care coincide de obicei cu perioada de pubertate, şi alta, cuprinsă între 16 – 20 de ani, perioada postpubertară.

In această perioadă, individul trece prin profunde transformări. Se produce o intensificare a tuturor funcţiilor vitale, dezvoltarea fizică se face rapid şi, de asemenea, dezvoltarea neuro-endocrină şi intelectuală.

Adolescentul trebuie să aibă o alimentație adaptată necesităților creșterii și dezvoltării organismului său.

Alimentația corectă asigură creșterea și dezvoltarea adecvată a adolescenților și îmbunătățește sănătatea și buna funcționare a organismului. În mod special, alimentația sănătoasă îi ajută pe adolescenți să își îmbunătățească performanțele la învățătură și în sport. În același timp, alimentația necorespunzătoare poate duce la schimbarea greutății corporale, precum și la apariția unor boli cronice.

Adolescentul suferă transformări psihice, care de multe ori îl pun în contradicţie cu anturajul. Conflictele cu părinţii au la bază neînţelegeri legate de vestimentaţie, de comportare şi chiar de obiceiurile legate de alimentaţie.

Alimentaţia în această perioadă are un triplu scop:

  1. Furnizarea raţiei de întreţinere;
  2. Furnizarea raţiei necesare efortului fizic şi intelectual;
  3. Furnizarea raţiei pentru creştere şi dezvoltare.

Știați că?

  • Adolescenții care sunt supuși zilnic unor activități fizice intense sau care practică un sport de performanță au nevoie de o alimentație diferită de cea a altor tineri de aceeași vârstă.

De exemplu, sportivii au nevoie de o cantitate mai mare de lichide în timpul exercițiilor, precum și de o cantitate mai mare de carbohidrați, aceștia fiind principala sursă de energie.

Mulți adolescenți ignoră rolul lichidelor în nutriție. Este foarte important să fie limitat consumul băuturilor răcoritoare cu un conținut ridicat de zahăr și al sucului de fructe, mai ales între mese. Cofeina din băuturile carbogazoase și cafeaua duc la apariția tulburărilor de somn, mai ales dacă acestea sunt consumate seara, ceea ce generează diferite probleme de sănătate și provoacă scăderea performanțelor la învățătură.

Cele mai întâlnite probleme de nutriție la adolescenți sunt deficitul de calciu și fier, obezitatea și subnutriția.

Dacă adolescenții nu consumă suficiente produse alimentare, aceștia pot deveni subponderali. Subnutriția afectează creșterea fizică și dezvoltarea, precum și capacitatea lor de a învăța și de a munci.

În același timp, dacă adolescenții mănâncă prea mult, în special alimente bogate în grăsimi și zahăr, ei pot deveni supraponderali. Această stare poate provoca probleme de sănătate și sociale.

Un alt element ce impune atenție sporită este calciul. Datorită dezvoltării rapide a oaselor, musculaturii și glandelor endocrine, adolescentul are un necesar crescut de calciu. 45% din masa osoasă se formează în adolescență.

Adolescenții au și un necesar mai mare de fier. În cazul băieților, dezvoltarea masei musculare se însoțește și de mărirea volumului de sânge, iar fetele prezintă pierderi lunare de fier odată cu instalarea menstrelor. Un deficit de fier poate avea ca urmare scăderea răspunsului imun cu creșterea consecutivă a susceptibilității la infecții și afectarea procesului de învățare.

Factorii de risc implcați în apariția deficienților nutriționale sunt:

  • tulburările alimentare;
  • afecțiunile cornice;
  • consumul de alcool sau droguri;
  • sarcina la adolescente;
  • o dietă vegetarian strictă;
  • statutul socio-economic redus.

Deficiențele nutriționale din perioada adolescenței au drept consecințe în viața adultă apariția mai multor afecțiuni, precum: obezitate, diabet, boli cardiovasculare, cancer, osteoporoza, hiperlipidemie, întârzieri în maturitatea sexuală, etc.

Principiile de alimentaţie raţională a copiilor, diversificate în funcţie de vârstă, folosesc în a se asigura o dezvoltare armonioasă a organismului, întărindu-le capacitatea de apărare împotriva agresiunilor toxice, microbiene sau de altă natură, păstrându-le şi sporindu-le capacitatea de efort fizic şi intelectual.

Pentru un consult nutrițional de specialitate, programează-te acum!
Programare

Surse:

http://www.romedic.ro/alimentatie-adolescent-0C1301

https://suntparinte.md/cat-de-importanta-este-alimentatia-sanatoasa-in-dezvoltarea-adolescentului/

Ghidul „Promovarea sănătății și dezvoltarea adolescenților”